KONA ABRA CADABRA 2010

Julkaistu 9 lokakuun, 2010 | Kirjoittanut puukonveljet | Kategoria(t): Testit

Kona julkaisi tälle vuodelle magic link – jousilinkulla varustetut mallit myös kevyempiin all-mountain pyöriin. Magic link lanseerattiin pari vuotta sitten Konan freeride mallistoon kuuluvassa CoilAirissa. CoilAir on pyöränä varsin jykevä; elopainoa on noin 16 kg ja joustoa 160 mm. CoilAirin käyttötarkoitus on siis alamäkipainotteisessa tykittelyssä. Magic linkillä lisättiin pyörän ajettavuutta tasamaalla ja ylämäissä.

All-mountain pyörät ovat yleensä 140 – 160 mm joustolla varustettuja pyöriä, joiden käyttötarkoitus on enduroajelussa. Pyörän pitää kulkea vaivattomasti ylä- ja alamäkeen, selviytyä reippaasta patikosta ja kestää kohtuudella hyppyjä. Konalla on tälle vuodelle mallistossaan kaksi all-mountain pyörää, joissa on magic link -jousilinkku. Malliston paremmilla osilla varustettu pyörä on Abra Cadabra ja perusmalli on Cadabra. Rungon suhteen näillä ei ole muuta eroa kuin väritys. Komponenteissa on eroa n. 1000 euron verran.

En muuten ole varma, onko tuo ”jousilinkku” oikea sana, mutta mielestäni se kuvaa kyseistä laitetta suhteellisen hyvin. Linkun tarkoituksena on säädellä automaattisesti pyörän geometriaa ja toimia takajousituksen jatkeena. Vekotin kuulostaa marokkolaisen kauppamiehen puheilta, mutta käytössä se toimii kuin ajatus. Ulkomaisissa testeissä on arvosteltu vehjettä ainakin siltä osin, että se pitää säätää kunnolla ennen käyttöön ottoa. Osin näistä testeistä on saanut myös kuvan, että sellainen ei joka pojalta onnistu. Käytännössä säätäminen on äärimmäisen helppoa; jousi säädetään oman painon mukaan kuusiokulma-avaimella, eikä siihen tarvi juurikaan sen jälkeen koskea.

Teknistä jargonia voisi jauhaa vaikka loputtomiin, mutta en ala tässä käymään läpi pyörän yksityiskohtaisia speksejä. Pyörän voimansiirto toimii moitteettomasti ja jarrut ovat tähän mennessä pysäyttäneet ainakin allekirjoittaneen, joka painaa pyöräilykamat päällä noin 80 kg. Tuosta magic linkistä voisi sen verran mainita, että se tekee juuri sen mitä luvataan. Jousi työntyy eteenpäin ylämäessä ja tasaisella ajettaessa. Alamäessä jousi painuu kasaan ja pyörän geometria loivenee. Tämä taas helpottaa mäkien alas tulemista huomattavasti. Mihinkään ei tarvi koskea erikseen, vaan jousi toimii mekaanisesti ja itsestään.

Ei niin paljon hyvää, etteikö jotain huonoakin. Jousi joudutaan kesän käytön jäljiltä vaihtamaan, koska siinä ollut kumi on hapristunut. Jos näin on myös muissa yksilöissä, Kona saa varautua takuuhuoltorumbaan. Sitten kun tästä mekaniikasta saadaan samalla tavalla pomminvarmaa kuin pyörän muu tekniikka, voi sitä varauksetta suositella kaikille, jotka nauttivat polkupyöräilystä oikeilla suomalaisilla poluilla.

Kuvaesitys vaatii JavaScriptin.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s